'''Ruch hippisowski''', '''hippisi''', '''dzieci kwiaty''' : ''hippie,-s''; ''to be hip'' – żyć na bieżąco, dniem dzisiejszym) – [[kontrkultura]] [[kontestacja|kontestacyjna]] II połowy [[lata 60. XX wieku|lat 60.]] i początku [[lata 70. XX wieku|lat 70. XX wieku]].
W Polsce ten czas przypada na lata 75/94?
Śmierć Ryszarda Ridla
Była to rewolucja proklamująca bunt [[młodzież|młodych]] przeciwko światu dorosłych (''nie wierzcie nikomu po trzydziestce'') i jego instytucjom: [[rodzina|rodzinie]], [[Kościół (organizacja)|Kościołowi]], [[szkoła|szkole]], pracy, szefom, rywalizacji, pieniądzowi, wojsku, wojnie, normom, przymusom, zakazom (''zakazuje się zakazywać''), domniemanej hipokryzji, konwencji ubioru, własności prywatnej (życie w [[komuna|komunach]]). Przejaw kontrkultury odrzucającej [[norma społeczna|normy społeczne]] oparte na konsumpcji, rywalizacji i [[materializm]]ie. Instytucje i struktury, którym się sprzeciwiali, hippisi określali jako [[establishment]]. Mimo akcentu tego ruchu na zwalczanie obowiązujących konwencji ubioru, sam także wykreował specyficzny gatunek mody.
Dzięki rozpowszechnieniu przez nowo powstałe w tym okresie programy telewizyjne poświęcone wyłącznie specyficznej muzyce młodzieżowej, zjawisko to ogarnęło niemal cały [[Zachód (cywilizacja)|zachodni]] świat. Oprócz grupy zdeklarowanych wyznawców ideologii hippisowskiej, ruch ten stał się swojego rodzaju modą wśród młodzieży, która przejmowała od hippisów tylko muzykę i atrybuty zewnętrzne.
Konsekwencjami istnienia tego ruchu stało się rozszerzenie zasięgu ruchów [[pacyfizm|pacyfistycznych]] i ideologii [[ekologia|ekologicznych]], zainteresowanie duchowością Wschodu, krytyka [[wyścig szczurów|wyścigu szczurów]], [[konformizm]]u i wszelkiego [[konsumpcjonizm]]u. Ruch ten przyczynił się do rozpowszechnienia [[substancje psychoaktywne|substancji psychoaktywnych]], w szczególności , [[marihuana|marihuany]]. Był jednym z ogniw przyczyniających się do tzw. [[rewolucja seksualna|rewolucji seksualnej]]. Stanowił też jedno z pośrednich źródeł ruchu [[New Age]].
==Historia==
Hippisi przełożyli idee [[Beat Generation|pokolenia beatników]], a zwłaszcza prac [[Allen Ginsberg|Allena Ginsberga]] i [[Michael McClure|Michaela McClure’a]] na ruch społeczny skonsolidowany wspólnym wrogiem, jakim była [[wojna wietnamska]].
Za początek ruchu hippisów przyjmuje się dzień [[14 stycznia]] [[1967]], podczas The World’s First Human Be-in (Pierwsze Światowe Połączenie Człowieka) w [[San Francisco]], na którym wyrzucony z [[Uniwersytet Harvarda|Harvardu]] wykładowca psychologii i piewca LSD [[Timothy Leary]], przemawiając do młodzieży, ogłosił koniec amerykańskich bożków: pieniądza i pracy, a początek ery miłości i nowej religii będącej zmodyfikowanym [[buddyzm]]em [[zen]]. Do tego dodał nowy sakrament, jak nazywano [[LSD]]; dopiero połączenie tych dwóch elementów pozwalało według niego osiągnąć pełne oświecenie umysłu.
Ogłoszono hasła, które stały się symbolem ruchu: ''Make love not war'' i ''All people are one''. Oprócz Timothy’ego Leary’ego przemawiali między innymi [[Richard Alpert]], [[Alan Watts]] – mistrz zen, Allen Ginsberg – wszyscy oni wystąpili w białych hinduskich szatach oraz mieli wymalowane oko Opatrzności na czole. Pośród tłumu słuchających ich krążył „święty Mikołaj” rozdający LSD i marihuanę.
W dzielnicy Haight-Ashbury zaczął się nieustający karnawał hippisów. Lato 1967 nazwano ''latem miłości'', pojawiły się wówczas dziesiątki nowych zespołów muzycznych grających w duchu psychodelii. Szczególnie ważnym wydarzeniem był festiwal muzyczny [[festiwal w Monterey|Monterey Pop]] z tego roku.
Kulminacyjnym momentem ruchu hippisów był legendarny [[festiwal w Woodstock|festiwal muzyczny w Woodstock]] w [[1969]] roku, ''trzy dni pokoju i muzyki''.
==Ideologia==
Nad budową [[ideologia|ideologiczną]] ruchu hippisowskiego był skrajny [[pacyfizm]], co wyrażają [[hasło]] ''Make love, not war'' (czyń miłość, nie wojnę), ''Non-violence'' (bez przemocy) i ''Peace and love'' (pokój i miłość). ''Wszyscy ludzie są braćmi, a świat jest na tyle duży, że starczy na nim miejsca dla każdego'' (co wiązało się z odrzuceniem wartości [[Własność prywatna|własności prywatnej]]). Mężczyźni nosili długie włosy, co było wyrazem wolności oraz sprzeciwu wobec konieczności odbywania [[służba wojskowa|służby wojskowej]]. Hippis żyje dniem dzisiejszym, żyje każdą chwilą, nie martwi się o to, co będzie jutro, nie nosi zegarka, bo czas dla niego jako taki nie istnieje. Chodzi boso gdyż jest ''dzieckiem ziemi'' i nie depcze matki natury, stara się żyć z nią w zgodzie i rozumieć. Unika kontaktów z wszelkimi instytucjami, zarówno państwowymi jak szkoła, wojsko, praca, jak i kościelnymi, a zawsze ''robi swoje''. Hippis prowadzi ''życie w drodze'', tzn. nie ma stałego domu, ciągle się przemieszcza. Wolność dla niego to brak przymusu, rodziny, norm moralnych. Żyje w zgodzie z naturą i odrzuca normy, które obowiązywały w świecie dorosłych, a zastępuje je własnymi kryteriami moralnymi, które cechowała daleko posunięta swoboda obyczajów, przejawiająca się wolnym stosunkiem do [[seks]]u – ''zamiast wojować lepiej uprawiać seks''. Rodziną dla hippisa jest cała społeczność hippisowska, składająca się z jego braci i sióstr. Miejscem spotkań hippisów są różne festiwale, zarówno muzyczne jak i manifestacje, protesty antywojenne. W Polsce odbywają się też zloty hippisowskie.
Hippis zwykle jest [[wegetarianizm|wegetarianinem]] – ''zwierzęta to moi przyjaciele, a ja nie jadam przyjaciół''. Często żyje w tzw. [[komuna hippisowska|komunie hippisowskiej]], gdzie wszystko jest wspólne, nawet dzieci. Stara się być samowystarczalny, uprawia ziemię, szyje ubrania, wykonuje drobne sprzęty codziennego użytku. Zazwyczaj nie posiada stałego zatrudnienia.
Hasła te były aktualne zwłaszcza w obliczu prowadzonej przez USA [[wojna wietnamska|wojny w Wietnamie]], na którą prowadzono przymusowy pobór do wojska. W [[Stany Zjednoczone|USA]] i krajach Europy Zachodniej ruch był proklamowanym sprzeciwem wobec rosnącego dobrobytu, skutkującego domniemanym brakiem wolności, miłości oraz bliżej nieokreślonego braterstwa. Hippisi swoje zasady życia zgodnego z sobą samym znajdują w ''[[Dezyderata|Dezyderacie]]''.
==Strój==
Zewnętrzną oznakę przynależności do ruchu stanowiły długie włosy, bose stopy i swoisty ubiór. Mężczyźni i kobiety nosili długie włosy opadające na plecy, w które często wplątywali kwiaty lub wianki. Mężczyźni zapuszczali brody. Jeżeli klimat na to pozwalał, chodzili boso (po trzech tygodniach chodzenia boso skóra na stopach grubieje i tworzy naturalny but). Strój miał wyrażać związek z naturą i musiał być funkcjonalny, najlepiej w jak największym stopniu własnoręcznie wykonany, z naszywkami. Niezależnie od okoliczności, wszędzie nosiło się to samo ubranie. Przeważnie w jasnych kolorach inspirowane wzorami [[Indianie|Indian]] [[Indianie Ameryki Północnej|północno]]- i [[Indianie Ameryki Południowej|południowo]]amerykańskich oraz [[Indie|hinduskimi]]. Kolorowe, kwieciste, luźne bluzki z szerokimi rękawami, indiańskie poncza, wytarte [[dżinsy|jeansy]] z szerokimi nogawkami – dzwony, barwne cygańskie [[spódnica|spódnice]], do tego różne tanie ozdoby z drewna podwieszane na rzemykach. Kolorowe koraliki, paciorki na szyi i przegubach dłoni, dzwonki, [[pacyfa|pacyfki]], [[apaszka|apaszki]] i opaski na włosach.
==Substancje psychoaktywne==
[[Narkotyk]]i były głównym argumentem przeciw hippisom,
Psychodeliczny guru hippisów z lat 60., były profesor Harvardu [[Timothy Leary]], wprost zachęcał do używania środków [[psychodeliki|psychodelików]] jako formy rozszerzenia się umysłu. Hippisi podchwycili jego hasło ''Turn on, tune in, drop out'' (włącz się, dostrój i odpadnij). Zaczęli brać substancje psychoaktywne, głównie [[psychodeliki]] jak [[marihuana]], [[haszysz]], [[LSD]] oraz [[grzyby... ]]. Wspólne zażywanie narkotyków stało się popularne podczas spotkań hippisów, nie było jednak zasadą wszechobecną w ich społeczności.
Z czasem jednak co raz większą popularnością wśród hippisów zaczęły cieszyć się [[twarde narkotyki]] jak [[heroina]] i [[amfetamina]]. To, co miało rozszerzać świadomość, okazało się największą przyczyną klęski ruchu. Już w połowie lat 70. hippis stał się synonimem [[narkomania|narkomana]]. Większość ludzi kojarzy hippisów właśnie z [[hedonizm]]em, narkotykami i wolnym seksem, zapominając przy tym o głównych założeniach ideologii. Gdy ideały ruchu stały się martwe, a hippisi zamiast czytać [[Allena Ginsberga]] i innych zajmowali się szukaniem narkotyków, ojcowie założyciele wycofali się, pozostawiając swoich byłych słuchaczy samym sobie. Jeszcze w latach 80. byli hippisi umierali samotnie na ulicach miast z przedawkowania lub wycieńczenia organizmu.
U nas to dzieje się do dnia dzisiejszego.